Anbefalte tiltak

Når man sammenligner studentenes behov og lærestedenes praksis er det mange sammenfallende erfaringer som gir tydelige signaler om hvilke tiltak som er formålstjenlig å videreføre. Det er også blitt påpekt noen misforhold mellom studentenes og lærestedenes erfaringer, noe som signaliserer hva man bør være spesielt oppmerksomme på i det videre arbeidet.

På denne siden vil vi komme med noen anbefalinger til både faglærere og støtteapparat ved lærestedet, som vil være gode tiltak for å inkludere studenter med ADHD og Asperger syndrom på utdanningsinstitusjonen. Anbefalingene er delt inn i generelle og universelle tiltak som er nyttig for alle studenter og spesifikke tiltak som vil være spesielt hensiktsmessige for studentene som er berørt i denne veilederen. De er fremstilt på en måte som forklarer hva tiltaket er, hvordan man skal gå frem for å gjennomføre det og hvorfor tiltaket er nyttig.

Bakgrunnen for anbefalingene er gjennom samtale med studentene, fagfolk og tilretteleggere.

Universelle tiltak

  • Opptak av forelesninger
  • Gjøre presentasjoner tilgjengelig før undervisning
  • Tilgang til tidligere eksamensbesvarelser
  • Opplæring i smarttelefon
  • Tilby varierte arbeidsformer

Spesifikke tiltak

  • Tilby mentor
  • Arrangere felles møteplasser
  • Pensum på lyd
  • Omvisning på lærestedet
  • Tilrettelagt arbeidsplass
  • Opplysning om tilretteleggingstilbud
  • Bruk av diktafon
  • Eksamenstilrettelegging
  • Alternativ eksamensform
  • Fleksibel frist på innleveringer
  • Muntlig oppfølging av skriftlig eksamen
  • Individuell utdanningsplan
  • Konkret og tydelig kommunikasjon