Digitaliserte egen studielitteratur

Magnus Nohr. Foto: Bård Halvorsen

Det er et ordtak som sier at nød lærer naken kvinne å spinne. Mangel på tilrettelagt studielitteratur fikk Magnus til å digitalisere egen studielitteratur. I dette nyhetsbrevet deler han sine beste tips og triks.

Lærestedene skal bistå med å tilrettelegge studielitteratur

På Universells nasjonale konferanse i oktober 2015 presiserte statssekretær Bjørn Haugstad i Kunnskapsdepartementet lærestedenes ansvar for å bistå studenter med å tilrettelegge studielitteratur. Vi vet at dette er noe mange studenter strever med, og Universell har sammen med NLB etablert Forum for tilrettelagt studielitteratur for å løfte frem problemstillinger knyttet til temaet tilrettelegging av studielitteratur.

Mastergrad og dysleksi = mulig

Magnus Nohr er med i Forum for tilrettelagt studielitteratur. Til daglig underviser han på lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold. På forumets møte 2. februar holdt han et forrykende og knakende godt innlegg om hvordan han digitaliserte egen studielitteratur! Han presenterte sitt mastergradsarbeid i IKT-basert læring - Hvordan ta mastergrad med dysleksi. Universell mener foredraget hans har interesse utover forumets grenser, så vi tok like godt en prat med Magnus etter møtet for å høre mer om hvordan dette startet.

Magnus forteller at han som dyslektiker så altfor godt har kjent på utfordringene i høyere utdanning ved at det stort sett er lagt opp til at studentene skal lese seg til kunnskapen.

Videokamera ble redningen

- Det hele startet vel så tidlig som i 1996. Jeg tok et kurs i Anatomi og oppdaget raskt at jeg rett og slett ikke klarte å lære meg alle de latinske navnene. Etter å ha klødd meg en stund i hodet, fant jeg ut at jeg måtte låne meg et kamera og filme alle forelesningene. Heldigvis gikk foreleser med på at jeg filmet forelesningene hele semesteret i Anatomi. Du kan si dette ble min religiøse oppvåkning i forhold til en auditiv læringsstil fordi jeg faktisk klarte å pugge alle de latinske navnene ved at jeg så opptakene gang på gang, humrer Magnus.

 - Når det gjelder digitalt pensum er det ikke lett. Jeg fikk ikke i tak alt pensumet og måtte ta grep. NLB er veldig bra, men kunne bare hjelpe meg med halvparten av pensum. Jeg liker å få teksten opplest av en menneskelig stemme, samtidig som jeg følger teksten med øya, og guler ut det som er viktig og ta egne notater. Min ønskede løsning var et slags kinderegg, sier Magnus ettertenksomt.

Teknologisk utvikling ga nye muligheter

 - Du kan si jeg har gått hele veien fra å skanne inn alt selv side for side med en C-Pen og håndskanner, til dagens moderne løsninger. Det skal sies at skanning av de første bøkene var en skikkelig møkkajobb. Det er et hav av teknologiske muligheter i dag som gjør ting mye enklere, og det har jeg dokumentert i min masteroppgave om Videobasert undervisning.

 - Heldigvis har utstyr og teknologi utviklet seg. I dag har de fleste kopimaskiner veldig bra skannefunksjon/pdf.funksjon. Så nå kjører jeg OCR-behandling i OmniPage etter skanningen eller i Onenote som har en super OCR-funksjon. Andre gode eksempel er bruk av mikrofon som gjør stemmestyrt skriving mulig i google disk eller i iOs for Mac, og ulike skannefunksjoner som App-en Office Lens. Det er jo nå til og med mulig å få transkribert videoer automatisk på engelsk (få laget undertekster), og det er helt fantastisk, sier Magnus.

Digital studieteknikk

- Jeg er selv lærer og registrerer at mye i UH-sektoren handler mye om å ta i bruk digitale læremidler. Det innebærer at våre studenter behersker digital studieteknikk, og ved Høgskolen i Østfold tilbyr vi kurs i digital studieteknikk til våre lærerstudenter. Det er selvsagt ikke bare dyslektikere som kan ha nytte av mine tips og triks, avslutter Magnus. - Nei dette er for alle studenter som er lei av å bruke mye tid på å skrive notater eller som ønsker seg lydfiler.

Universell er fått tips om at Magnus skal holde foredrag om digital studieteknikk både ved NKUL og Læringsfestivalen ved NTNU, Trondheim!